Saturday, February 2, 2013

Memahami kehendak Central Bank


Central Bank memantau  data2 penting seperti NFP,CPI,GDP ,PMI  untuk melihat samada ekonomi berkembang atau menguncup.
Monetary Policy dan Fiscal Policy merupakan antara Tools yang digunakan oleh central mengawal Ekonomi. Bila dan bagaimana ianya digunakan.
Apabila Central Bank mengambil keputusan untuk melakukan Monetary policy seperti contohnya menaikan kadar interest antara keperluannya adalah mengawal kadar inflasi ,Inflasi berlaku apabila demand kepada produk lebih tinggi daripada supply  pengguna membayar lebih kepada produk yang biasanya lebih murah selain cara ini adalah langkah2 mengurangkan money supply dalam pasaran dengan meggalakkan rakyat berjimat cermat dan membuat simpanan di Bank dan mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu agar product price terkawal. Bila ini berlaku off course dalam dalam keadaan ekonomi yang baik . Apakah inflasi ini baik untuk pengguna ?  Produk menjadi mahal jangka pendek  ianya  baik untuk business people  tapi dalam jangka panjang akan membentuk ekonomic bubble kepada sesebuah negara kerana itu mana-mana kerajaan didunia ini mengharapkan inflation rate below 2%-3%  ...Kesan kepada matawang terlibat kenaikan nilai interest akan menguatkan matawang.

Fiscal Policy digunakan kerajaan dalam  menaik atau mengurangkan cukai atau perbelanjaan
kerajaan , secara kasarnya  kedua-dua polisi ini  untuk mengawal keadaan ekonomi dengan mengawal money supply dalam market .

Interest rendah -ramai orang meminjam bagi tujuan perniagaan -lebih banyak money supply dalam pasaran lebih baik untuk membangunkan ekonomi...matawang lebih weak
Interest tinggi -Kurang money supply dalam pasaran - masyarakat lebih gemar menyimpan wang di Bank -matawang lebih kuat


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Daftar Kelas



































Nama:




No.h/p anda




Email Address:




Tahap kefahaman forex anda

0-10%

11-30%

31-50%



Kelas yang ingin diikuti

BASIC 4JAM( Sabtu Minggu Akhir setiap bulan 2-6 Ptg) ( FREE)

GtwoFX Full Package advance (ONLINE) RM250

Full Package GtwoFX advance ( RM250)

2 Days Personal Coaching (RM550)








Put a website form like this on your site.